top of page

יום שני, 14 באוקטובר 2013

סָלוֹנִיקִי דָּם וּמַיִם

לא רק נופים ראינו ביוון.

המסע שעשינו בעקבות הקהילה היהודית שנכחדה ברובה בשואה, היה מטלטל ומרגש במיוחד.

רוב רובה של יהדות יוון ישבה בסלוניקי. קהילה גדולה ומפוארת עם היסטוריה של מאות שנים עד שזכתה לכינוי "ירושלים דבלקן".


על עברה והמעט שנשאר ממנה תוכלו לקרוא בויקיפדיה:http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%A1%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%99


וגם במילותיי הדלות.


סָלוֹנִיקִי דָּם וּמַיִם

סָלוֹנִיקִי עַל הַמַּיִם

עִם גַּלֵּי הַזִּכְרוֹנוֹת

לָאֵלִים שֶׁבַּשָּׁמַיִם 

אֵין תְּשׁוּבוֹת אוֹ פִּתְרוֹנוֹת


סִמְטָאוֹת אוֹמְרוֹת לָדִינוֹ

יְלָדִים חַפִּים מֵעֹל

מְשַׂחֲקִים  בְּאֶן  דֶּן  דִּינוֹ

לֹא צוֹפִים אֶת הַשְּׁאוֹל


יַהֲדוּת כֻּלָּהּ תִּפְאֶרֶת

לְאַלְפַּיִם שְׁנוֹת גָּלוּת

יוֹם אֶחָד פִּתְאוֹם בּוֹעֶרֶת

וְהוֹפֶכֶת לְדַלּוּת


מִשְׁתַּקֶּמֶת, שׁוּב פּוֹרַחַת

לֹא נִכְנַעַת לַקִּנְאָה

בְּלִי לָחוּשׁ, בֵּין טוּב לְנַחַת

מִתְגַּבֶּרֶת הַשִּׂנְאָה.


לִגְיוֹנוֹת שֶׁל שְׁמָד הִגִּיעוּ

מִגֶּרְמַנְיָה הָרְחוֹקָה

אֶת בְּשׂוֹרוֹת אִיּוֹב הֵבִיאוּ

עִיר שְׁלֵמָה לֹא זָעֲקָה


יְוָנִים צָרֵי עֵינַיִם

בְּנֵי מוֹקְדּוֹן הַנּוֹעָזִים

שָׁכְחוּ אֶת הַקַּרְנַיִם

וְהָפְכוּ גְּלָלֵי עִזִּים


אֶת יָדָם שָׁלְחוּ בַּטֶּרֶף

בָּזְזוּ שְׁכֵנֵי דּוֹרוֹת

כְּשֶׁרַכָּבוֹת עָזְבוּ בְּלִי הֶרֶף

וְחָזְרוּ מְאֻופָרוֹת .


קְהִלָּה חַמָּה תּוֹסֶסֶת 

שֶׁהוּבְלָה כָּךְ לַגַּרְדּוֹם

הִיא עַכְשָׁו נוֹטָה, גּוֹסֶסֶת

לֹא זוֹעֶקֶת - פִּיהָ דֹּם


מַצֵּבוֹת כְּתוּבוֹת בְּדֶמַע

מְנַסּוֹת לִשְׁמֹר פָסוֹן

וּתְמוּנוֹת מְעַט שֶׁהֵמָּה

מְסַפְּרוֹת אֶת הָאָסוֹן.


סָלוֹנִיקִי דָּם וּמַיִם

עִם גַּלֵּי הַזִּכְרוֹנוֹת

לָאֵלִים שֶׁבַּשָּׁמַיִם 

אֵין תְּשׁוּבוֹת אוֹ פִּתְרוֹנוֹת.


דודיק

תגיות

תגובות
דירוג של 0 מתוך 5 כוכבים
אין עדיין דירוגים
הוסף/י דירוג
שיתוף המחשבות שלךהתגובה הראשונה יכולה להיות שלך.

פוסטים נוספים

סבאוהב מארח לפני שבת

שלום דודיק, אומר לכבודך, שאתה חותם על מה שאתה כותב לבני בניך בחתימת "סבאוהב". "עֲטֶרֶת זְקֵנִים בְּנֵי בָנִים וְתִפְאֶרֶת בָּנִים אֲבוֹתָם" (משלי פרק יז פסוק ו).

עוד קצת אביב וזהו

האביב הולך ונמוג תוך שהוא מתמזג עם הקיץ עד לכדי אובדן זהות מוחלט. נדמה לפעמים שהוא עדיין איתנו, רק כדי לעזור לחזאים להסביר את השינויים הקיצוניים במזג האויר.

לתת זה יותר מלקחת

לפני מספר ימים שאלתי את רעייתי היקרה על משמעות הסבתאות בשבילה. לאחר מחשבה קצרה השיבה לי באלה המילים: "הסבתאות בשבילי היא ההזדמנות הנהדרת שניתנה לי שוב, לקחת חלק בתהליך המופלא של התפתחות האדם מרגע לידתו.

bottom of page